Med Vibeke Sæther
Kursholder
Vibeke Sæther er norsklektor ved Thora Storm vgs. i Trondheim, der hun har vært siden 2007. Hun er mangeårig sensor og har jobbet for Udir med utvikling av kvalitetskriterier for læremidler etter LK20. I 2020 skrev hun og Anita Melvold boka Temainnganger til norskfaget – ei verktøykasse for klasserommet. I 2024 kom Temainnganger i praksis – norsk på studiespesialiserende og Temainnganger i praksis – norsk på yrkesfag, også med Anita Melvold. Hun er nå i gang med ei bok om temabasert langlesing med planlagt utgivelse vinteren 2025/26. Kurset bygger på alle disse prosjektene, med vekt på det siste.
Kurset er tilgjengelig fra august 2025.
Langlesing og temainnganger – hvorfor og hvordan lese dypt i en tid preget av distraksjon og KI?
Generativ KI slo ned som en bombe høsten 2022, og skapte et eksistensielt norskfaglig dilemma: Hvordan opprettholde tolkningskompetanse, dyp konsentrasjon og skriftkultur når elevene har dette kraftfulle verktøyet i hende?
Dette kurset presenterer en mulig løsning: Å lese langt og dypt – og mye – i fellesskap. Lesing av nyere og eldre bøker og andre langtekster i ulike sjangre gir elevene økt lese- og tekstkompetanse og styrker konsentrasjonsevnen. Langlesing kan også dempe språkmodellenes dominans i klasserommet, ved å redusere digitalt arbeid og fremme elevenes egne forståelser og erfaringer. Det legger til rette for refleksjon over mennesket, samfunnet og kulturhistoriske strømninger. Ikke minst vil det gi elevene litterære opplevelser.
Kurset har som mål å gi trygge rammer og konkrete verktøy til å gjennomføre tematiske langlesinger som en naturlig del av norskfaget, både på ungdomsskole og videregående. Langlesing er ikke noe enkelteleven skal gjøre alene. Et sentralt premiss er at alle skal med – særlig de elevene som trenger mye lesestøtte. Gode tilpasninger vil gagne hele klassen, og temainnganger som oppleves som meningsfulle, hjelper elevene inn i tekstene.
Slik kan langlesing bli et middel for sosial utjevning: Når digitale verktøy og plattformer alltid er tilgjengelige, og stadig færre barn og unge leser bøker, er norskfagets rolle i dette enda viktigere.
Kurset er praktisk rettet og består av tre deler:
Del 1: Hvorfor langlesing? Forankring i teori og LK20.
Del 2: Hvordan langlesing? Et sekstrinnsopplegg som viser hvordan dette kan gjennomføres i praksis i både før-, underveis- og dybdearbeidet. Her drøftes også «elefanten i rommet»: hensiktsmessig bruk av generativ KI.
Del 3: Tematiske undervisningsopplegg til eldre og nyere bøker i ulike sjangre – sakprosa, drama, diktsamlinger og romaner. Forslagene kan enkelt overføres til bøker læreren selv ønsker å jobbe med.
Det praktiske og økonomiske
Kurset varer i utgangspunktet i seks timer, inkludert pauser.
Kursholder reiser til dem som har bestilt kurset, og kurset avholdes i egnet lokale tilrettelagt av kursbestiller.
Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning, behøves ofte rom til gruppearbeid.
Antall deltakere kan være fra ca. 25 – 100. Kursets form tilpasses noe etter gruppens størrelse.
Kurset koster kr 12 000. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr 3000 for kursbestiller.
Spørsmål kan rettes til daglig leder for LNU, Eva Kolsrud Vinde, eva@norskundervisning.no.