LNU-kurs: Utforskende grammatikkundervisning – språket som system og mulighet

Kursholder

Mari Nygård er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes faglige interesser er grammatikkdidaktikk, norsk som andrespråk og tidlig skriving. Hun har vært medredaktør av Norskboka 5-10 Språkboka (2017) og Norskboka 1-7 (2020), og kommer i 2020 med boka Grammatikk og grammatikkdidaktikk.

Kurset legger vekt på språket som et sinnrikt og fascinerende system, og ikke minst på grammatikkdidaktikk: Hvordan kan man nærme seg temaet grammatikk sammen med elever? Hvordan kan interesse for språkstruktur vekkes og stimuleres? Hvordan kan man legge opp til undring, utforsking og sammenlikning av språk? Med utgangspunkt i kjerneelementet ‘språket som system og mulighet’ vil vi drøfte grammatikksyn og didaktiske perspektiver, og ikke minst konkrete arbeidsmåter som kan brukes i klasserommet.

I tillegg til å være et selvstendig emne er språkstruktur også viktig for andre deler av norskfaget. I grammatikken finner vi et begrepsapparat eller metaspråk som kan brukes for å diskutere språk og tekster. Kurset vil derfor også ta opp hvordan grammatikken kan støtte opp om andre delemner, slik som norsk som andrespråk, talemåls- og sidemålsundervisning, og kanskje særlig lese- og skriveopplæring.

Det praktiske:

  • Forespørsel om kurs sendes på e-post til daglig leder i LNU, Siv Sørås Valand: siv@norskundervisning.no

  • Kurset varer i seks timer, inkludert pauser

  • Kurset kan tilpasses for både ungdomstrinnet og for videregående skole

  • Kursets form tilpasses etter gruppens størrelse

  • Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning behøves rom til gruppearbeid

  • Kurset koster kr. 11.000,-. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr. 3000,- for kursbestiller

Print Friendly and PDF
LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa

LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa

LNU-kurs: Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen