LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa

LNU-kurs: Kritisk lesing av sakprosa

Kursholder

Cecilie Weyergang er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (UiO) og har kritisk lesing og literacy som faglige interessefelt. Sammen med Tove Stjern Frønes har hun skrevet artikkelen “Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet”. Weyergang har tidligere undervist i videregående skole.

Kursholder

Marte Foldvik-Høgås jobber i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no. Hun har skrevet masteroppgave om elevers vurdering av tekster på nett og publisert artikkelen "Kritisk literacy i norskfaget" sammen med Marte Blikstad-Balas (2017). Foldvik-Høgås har seks års erfaring fra Osloskolen, og har også jobbet med voksenopplæring.

Hvordan kan vi forberede elevene på en teksthverdag der hvem som helst kan publisere tekster og ytringer om hva som helst, algoritmer styrer informasjonen vi får opp og avsenderes agenda ofte er utydelig?

Sakprosa er våre hverdagstekster, samtidig som de representerer makt og regnes som viktige danningstekster i skolen. Å kunne lese ulike sakprosatekster kritisk, enten det er tekster generert av kunstig intelligens, reklame på Instagram eller lengre verbalspråklige kronikker, er i dag en nødvendig kompetanse. En slik lesekompetanse blir innenfor literacyforskningen definert som kritisk literacy. Arbeid med sakprosasjangere i skolen generelt, og i norskfaget spesielt, fordrer at læreren legger til rette for at elevene utvikler evnen til å nærme seg sakprosatekster kritisk.

Dette kurset handler om kritisk tilnærming til tekster elevene møter både på skolen og i fritiden. Kurset tilbyr kunnskap, praktisk metodikk og ulike tekstforslag for arbeid med kritisk lesing av sakprosa i klasserommet. Kurset legger opp til felles diskusjon og workshop, med vekt på didaktikk og metode som deltakerne skal kunne bruke i sitt arbeid med sakprosatekster klasserommet.

Målet er å heve elevenes kritiske leseferdighet, noe som er nødvendig for å kunne delta som selvstendig aktører i demokratiet. Ikke minst er det nødvendig for å kunne navigere i et stadig mer mangfoldig og utfordrende digitalt tekstlandskap.

Lærere i engelsk og ulike samfunnsfag kan også ha stort utbytte av kurset.

Det praktiske og økonomiske 

  • Kurset tilbys til fagnettverk eller til skoler som slår seg sammen.

  • Kurset varer i utgangspunktet i seks timer, inkludert pauser.

  • Kurset kan tilpasses for både ungdomstrinnet og for videregående skole.

  • Antall deltakere kan være fra ca. 30 – 100. Kursets form tilpasses noe etter gruppens størrelse.

  • Lokaler: I tillegg til rom egnet til forelesning behøves rom til gruppearbeid.

  • Kurset koster kr. 12.000,-. LNU dekker utgifter til opphold for kursholder. Reiseutgifter deles likt mellom LNU og kursbestiller, men med maksgrense på kr. 3000,- for kursbestiller.


Print Friendly and PDF

LNU-kurs: Litteratur og bærekraftig utvikling

LNU-kurs: Utforskende grammatikkundervisning – språket som system og mulighet