Ny bok i Norskbokklubben: Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer

Hvordan bør språk- og fagopplæringa foregå for ungdommer som nylig har kommet til Norge? Denne boka legger vekt på at disse elevene må tas på alvor: De trenger i større grad å oppleve mestring og myndiggjøring, og de må kunne få bruke sin egen flerspråklighet som en ressurs. Ideen om transspråking – at elevene bruker de språkene de selv vil i læringsarbeid og kommunikasjon – er et viktig grunnlag for den andrespråksdidaktikken boka tar til orde for. Forfatterne presenterer en rekke eksempler på hvordan transspråking kan foregå i praksis, gjennom arbeid med kreativ, multimodal og identitetsorientert tekstskaping. Andre kapitler retter fokuset mot grunnleggende ferdigheter, som ord- og begrepslæring, samtalen i begynnerklasserommet, andrespråksfonologi, uttaleundervisning, skriveutvikling og grammatikklæring.

Boka gir en kjærkommen gjennomgang av det intrikate lovverket og retningslinjene som regulerer de nyankomne ungdommenes rettigheter, og den beskriver hvordan opplæringa organiseres på ulike måter. Her er ingen moraliserende pekefingre, men kapittelet om språkideologier rydder opp i en del utbredte og lite fruktbare oppfatninger om andrespråksopplæring og andrespråkselever. Det gjelder eksempelvis forestillinga om at det er best at elevene bare bruker ett språk om gangen og at dette språket (stort sett) bør være norsk. En annen forestilling forfatterne vil til livs er at andrespråkselever skal oppnå «innfødtlik», aksentfri uttale. Forskning viser at dette er nærmest umulig å oppnå. Målet bør i stedet være å utvikle funksjonell uttale. Det understrekes hvor viktig det er at lærere som har elever med norsk som andrespråk reflekterer kritisk over egen undervisning, og over egne og andres språkholdninger. Det er også interessant å lese om den allsidige funksjonen flerspråklige lærere har i den tospråklige fagopplæringa, og hvor viktige disse lærerne er for elevene.

Bokredaksjonen er glad for å kunne presentere en så nyttig og inspirerende utgivelse for medlemmer av bokklubben og LNU.

For bokredaksjonen i LNU

Marthe Hatlen Grønsveen

Avbestillingsfrist 23. mars. Avbestill her, eller send en e-post til lnu@fagbokforlaget.no

Print Friendly and PDF
Norsklæreren 1-22

Norsklæreren 1-22

Årsmøte i LNU 29. mars 2022