Norsklæreren 3-25
Elevens stemme
Årets LNU-konferansen hadde tittelen «Hvorfor så stille, lille Persille? Muntlig mot og mestring i klasserommet». Vi ville det tause klasserommet til livs. Professor i retorikk Jens E. Kjeldsen holdt et glitrende åpningsforedrag om ytringsvilje, ytringsevne og ytringskultur. Foredraget kan du lese i Norsklæreren nr. 2 2025. Talekonkurransen Ta ordet!, som Kjeldsen er en av initiativtakerne til, har nettopp som mål å styrke elevenes ytringsvilje og -evne. På nettsiden til konkurransen kan lærere finne videoer og tips til hvordan elevene kan finne et tema å snakke om, og hvordan de faktisk får publikum til å lytte til budskapet og ville gjøre noe med problemet elevene tar opp.
Fritt Ord tilbyr elevene et liknende rom til å finne sin egen stemme – i skrift og medieproduksjoner. Elever inviteres til å levere inn bidrag i sjangre som essay, fagartikkel, tegneserie eller video- og fotoproduksjon. Det er mange unge som har en høy terskel for å ytre seg, og målet til prosjektkonkurransen er at elevene skal få oppleve en trygg måte de kan bruke ytringsfriheten sin på. I denne utgaven av Norsklæreren trykker vi derfor et intervju med Knut Olav Åmås, leder i Fritt Ord, og Johanne Fearnley, som er en av vinnerne i konkurransen. Sammen deler de sine refleksjoner om hvorfor det er viktig at elever øver seg på å ytre seg i skrift, og de gir sine beste konkurransetips til lærere og elever.
Både Ta ordet! og Fritt Ords prosjektkonkurranse «Mitt frie ord» ønsker å bidra til å styrke elevens stemme i offentligheten. Også i norskfaglig sammenheng ser vi at stemme-begrepet blir stadig mer relevant. Vi er mange norsklærere som leter etter elevens stemme i et mylder av glatte chatgpt-formuleringer. Og vi er mange lærere som frykter at elever fratas en unik mulighet til å bli kjent med seg selv og egne meninger hvis stadig mer av skrivingen outsources til skriveroboter. Problemstillinger som dette løfter retoriker Anne Dehlie Glædesdahl i sin artikkel om stemmebegrepet i denne utgaven av Norsklæreren. I artikkelen viser hun hvordan en retorisk tilnærming til skriving kan styrke elevens stemme i tekst og dermed bidra til at elevene får mer kompetanse og lyst til å ytre seg
Ytringsevne, ytringsvilje og stemme – det er store ord. Jobben som norsklærer handler om å bryte disse høytidelige ordene ned til konkrete skrivehandlinger og sjangeropplæring. Dette er vi gode på. Men er vi like gode på å utfordre eleven til å tenke gjennom hvordan de ønsker å framstå i en tekst? Få dem til å se skriving som en måte å bli kjent med hva de mener om en sak og hvem de ønsker å være? Gjennom deltakelse i konkurranser som Ta ordet! og «Mitt frie ord» vil elevene få trening i å finne sin stemme i tekst, og forhåpentligvis ser de også viktigheten av å tørre å ytre seg i offentligheten.
Jorunn Øveland Nyhus, redaktør