Norsklæreren 1-22

Norsklæreren 1-22

Norden

I 2022 har Norge formannskapet i Nordisk ministerråd. Dette formannskapet er et privilegium og en forpliktelse til å jobbe ekstra hardt for å styrke det nordiske felleskapet. Kunnskapsdepartementet skal ha et særlig ansvar for formannskapet og har blant annet bevilget støtte til dette nordiske temanummeret av Norsklæreren.

Flere hevder at koronapandemien har rokket ved den nordiske fellesskapsfølelsen. Da krisen traff, ble landene «seg selv nok». Storebror/lillebror-kranglene var ikke like sjarmerende da det var smittetall og dødsfall som ble sammenliknet, og ikke OL-resultater.  Nordisk ministerråds visjon er at Norden skal bli verdens mest bærekraftige og integrerte region i år 2030. Men for å få til det, må folk som bor der oppleve at det faktisk er et nordisk fellesskap, at vi står sterkere samlet.

Jeg kan (selvfølgelig) ikke tenke meg en bedre måte å styrke det nordiske språk- og kulturfelleskapet enn å ha lærere – og dermed indirekte tusenvis av ungdommer – som målgruppe.

Å jobbe med nordisk språk og litteratur i klasserommet styrker følelsen av tilhørighet og fellesskap med naboene våre, og det kan gi elevene et annet blikk på hva det vil si å være norsk. Flere elever i mitt klasserom har blitt overrasket over at du (i prinsippet) kan snakke norsk med 27 millioner personer. Mange elever ser på norsk som et provinsielt og lite språk, et språk som er totalt unyttig ut over Norges landegrenser. Å jobbe med nordisk språkfellesskap er å utfordre dette synet på eget morsmål. Seriøst: Norsk er jo et verdensspråk!

I denne utgaven av Norsklæreren trykker vi flere artikler som skal gi deg faglig inspirasjon og didaktiske tips til hvordan jobbe med det nordiske i klasserommet. Artiklene viser også hvordan det å jobbe med det nordiske ikke trenger å være noe du gjør i tillegg til det vi egentlig driver med i norskundervisningen. Å utforske lyrikk på ulike språk kan tilføre lyrikkundervisningen en ekstra dimensjon, det samme kan sammenlikning av aktivistisk litteratur gjøre.

Jeg håper denne utgaven av Norsklæreren inspirerer deg til å innlemme nordiske tekster og perspektiv i undervisningen din. Ønsker du en nordisk språkdusj og ekstra inspirasjonsboost, anbefaler jeg deg å følge med på LNUs nettsider og Facebookgruppe. LNU er del av Nordspråk som blant annet skal arrangere et lærertreff i Oslo i høst. Kanskje vi sees der?

Print Friendly and PDF
Lind og Svenkerud: "Ein start som seier voff voff!".

Lind og Svenkerud: "Ein start som seier voff voff!".

Ny bok i Norskbokklubben: Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer