Ny bok i Norskbokklubben: 101 måter å lese på - en teoretisk og praktisk lesedidaktikk (2. utgave)

Endelig: Her kommer en av de virkelig store LNU-klassikerne i ny utgave. Denne bestselgeren har vært kjærkommen for mange lærere, lærerstudenter og lærerutdannere. Forfatterne tar for seg alle de viktige spørsmålene om elever og lesing: Hvorfor, hvordan og hva skal de lese? Hvordan skal vi sette dem i stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode lesevaner og lesekondis hos elevene?

Boka er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20, og den inneholder fem nye artikler: om å knekke leselystkoden, å utvikle leseforståelse, å komponere leseløp, lesing blant flerspråklige elever og digital lesing.

Bokas andre del inneholder 101 lesebestillinger som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Grepene er forankret i aktuell leseforskning og bygger bro mellom akademia og skolens praktiserende lærere. Med grepene får undervisere på ulike nivåer en didaktisk verktøykasse til egen leseundervisning. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe med lesedidaktikk i det 13-årige skoleløpet.

Med bidrag fra Tove Stjern Frønes, Lise Iversen Kulbrandstad, Fride Lindstøl, Astrid Roe, Marit Skarbø Solem og Tonje Stenseth.

Avbestillingsfrist er 16. november. Her kan du avbestille boka: https://www.norskundervisning.no/norskbokklubben

Print Friendly and PDF

Påmelding og program til LNU-konferansen 2024: Må vi lese heile? Korleis styrke litteraturlesinga i klasserommet

LNU-konferansen 2024: Må vi lese heile? Ein konferanse om korleis vi kan styrke litteraturlesinga i klasserommet