Brekka og Aasen: Utforskende lesing av sakprosa i norskfaget på mellomtrinnet - en studie av læreres forståelser

Brekka og Aasen: Utforskende lesing av sakprosa i norskfaget på mellomtrinnet - en studie av læreres forståelser

Lene Korsmo Brekka er lærer ved Samfundet skole i Kristiansand. Hun er utdannet allmennlærer og spesialpedagog, og lærerspesialist i lesing og skriving. Brekka har flere års undervisningserfaring fra barne-, mellom- og ungdomstrinn. Hun har særlig interesse for lese- og skriveopplæring, og tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker.

Marit Aasen er universitetslektor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning ved Universitetet i Stavanger. Fagområder er fagspesifikk lesing og skriving på mellomtrinnet, pedagogisk bruk av skolebibliotek, andrespråkspedagogikk og læreres læring i profesjonsfellesskap. Aasen er involvert i videreutdanning for lærere, lokal kompetanseutvikling i partnerskap og den nasjonale lesesatsningen “Tid for lesing”. Hun har 20 års erfaring som lærer fra barneskole.

Les artikkelen her

Dette er en vitenskapelig artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærerens vitenskapelige redaksjon. Artikkelen ble trykket i Norsklæreren nr. 3 2025

Print Friendly and PDF
Burgess, Borgen og Jensen: Kritisk tekstanalyse i ungdomsskolen: En studie av elevers arbeid med et blogginnlegg og en artikkel om ungdommer og NAV

Burgess, Borgen og Jensen: Kritisk tekstanalyse i ungdomsskolen: En studie av elevers arbeid med et blogginnlegg og en artikkel om ungdommer og NAV

Norsklæraren 4-25

Norsklæraren 4-25