Burgess, Borgen og Jensen: Kritisk tekstanalyse i ungdomsskolen: En studie av elevers arbeid med et blogginnlegg og en artikkel om ungdommer og NAV

Burgess, Borgen og Jensen: Kritisk tekstanalyse i ungdomsskolen: En studie av elevers arbeid med et blogginnlegg og en artikkel om ungdommer og NAV

Marthe Øidvin Burgess er førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i norsk og engelsk språk- og litteraturvitenskap, og forsker innenfor sosialsemiotikk, multimodalitet og kritisk literacy. Hun hadde en postdok-stilling i forskningsprosjektet Kritisk literacy i en global og digital tekstverden (CriLit), som hadde fokus på kritisk tilnærming til tekst i norskklasserommet.

Fredrik Borgen er lektor i vestfoldskolen. Han har 4-årig allmennlærerutdanning og hovedfag i Engelsk fra UiO. Han har jobbet i skolen siden 1997 og tatt videreutdanning i både veiledningspedagogikk og spesialpedagogikk.

Anita Skau Jensen er adjunkt med tilleggsutdanning. I tillegg til 4-årig allmennlærerutdanning skriver hun for tiden masteroppgave i norskdidaktikk. Hun har jobbet i vestfoldskolen siden 2005 og har tatt videreutdanning i både veiledningspedagogikk og lesing.

les artikkelen her

Dette er ein vitskapeleg artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærarens vitskaplege redaksjon. Artikkelen blei trykt i Norsklæraren nr. 4 2025.

Print Friendly and PDF
Brandal: "En av oss" og "Terroristen fra Bærum": litterær journalistikk og medborgarskap

Brandal: "En av oss" og "Terroristen fra Bærum": litterær journalistikk og medborgarskap

Brekka og Aasen: Utforskende lesing av sakprosa i norskfaget på mellomtrinnet - en studie av læreres forståelser

Brekka og Aasen: Utforskende lesing av sakprosa i norskfaget på mellomtrinnet - en studie av læreres forståelser