Ny bok i Norskbokklubben

Endelig! Anita Melvold og Vibeke Sæther: Temainnganger til norskfaget - ei verktøykasse for klasserommet

Temainnganger til norskfaget OMSLAG Front.jpg

Medlemspris kr. 399,– Ordinær pris kr. 499,– Avbestillingsfrist 1. desember 2020

Med innføringen av Fagfornyelsens tverrfaglige temaer (folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling) spør tusenvis av lærere seg hva en tematisk organisert undervisning kan innebære. I denne boken tar Vibeke Sæther og Anita Melvold tak i denne utfordringen: Hva skjer med norskfaget hvis vi tar utgangspunkt i tidløse tema, og ikke i kulturhistoriske perioder? Boken gir en praksisnær og systematisk innføring i hvordan man kan jobbe tematisk i alle faser av undervisningen.

Det er et viktig mål for forfatterne at norskfaget «skal invitere elevene til å oppleve, forstå og uttrykke seg om kulturens tekster, slik at disse tekstene får betydning for dem». Dette er altså et elevorientert prosjekt som vektlegger at allmenngyldig tematikk kan synliggjøre «kontaktflatene mellom norskfaget, elevene og verden utenfor klasserommet». På den måten vil forfatterne bidra til et norskfag som ikke lærer bort en upersonlig og instrumentell faglighet, men der viktige temaer gir en ny og bedre inngang til å utforske gamle og nye tekster. Slik skal elevene oppleve norskfaget som viktig og relevant i eget liv.

Boken er delt i to hoveddeler. I den første delen redegjør forfatterne for hva en tematisk undervisning er, og de diskuterer hvorfor den kan være fruktbar i norskfaget. Her kommer de ikke bare inn på temafokusets historiske og teoretiske forankring, men også hvordan det kan legitimeres utdanningspolitisk i gjeldende læreplan. Slik skaper forfatterne en helhetlig argumentasjon og tenkning rundt temaorganiseringen, som også munner ut i praktiske forslag til organisering og gjennomføring av undervisningen.

Bokens andre del inneholder hele 30 temakapitler, som direkte eller indirekte kan knyttes til læreplanens tverrfaglige temaer. Eksempler er tro og tvil, utenforskap, porno, språk og makt og det uhyggelige. Alle temakapitlene inneholder forslag til hvordan man kan innlede temaarbeidet, oppgaver til fordypning og en innholdsrik liste med tekstforslag. Som eksempel innledes pornotematikken av en diskusjon om pornobegrepet – i grupper og helklasse – før videre introduksjon av grunnleggende feministisk teori. Eksempler på fordypningsoppgaver er arbeid med Fatso med blikk for gutterollen, og fortellerstemmen i Sangen om den røde rubin. De 30 (!) tekstene som foreslås til tematikken inneholder alt fra Lolita til Houellebecq, og inkluderer også spillefilmer, dokumentarer og avisartikler.

LNUs bokredaksjon er stolt av å utgi en viktig og tilgjengelig bok skrevet av rause vgs-lærere som deler av sin innsikt og praksis.

Avbestillingsfrist 1. desember

For bokredaksjonen i LNU

Ola Harstad

Print Friendly and PDF
LNUs rabattavtale med Haugen bok og Akademika

LNUs rabattavtale med Haugen bok og Akademika

Dagsland, Diesen og Harstad: Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser

Dagsland, Diesen og Harstad: Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser