Ny bok i Norskbokklubben: Litteraturkanon i norskfaget – historiske liner, aktuelle utfordringar

«Jeg misliker bøker som ikke får meg til å ville gjøre noe selv», skrev Johann Wolfgang von Goethe et eller annet sted. Når jeg leser Norskbokklubbens nyeste og etterlengtede utgivelse, Litteraturkanon i norskfaget – historiske liner, aktuelle utfordringar, får jeg umiddelbart lyst til å gripe fatt i norskfagets litteraturkanon, både som underviser, forsker og leser.

Boken er skrevet av Toril Steinfeld sammen med Bente Aamotsbakken og Mads Claudi, og den henvender seg til alle som har en interesse for norskfagets litteraturarbeid, enten det er lærere, studenter eller forskere. For, hva skal elevene lese, hvorfor skal de lese de verkene som velges ut, og hvordan skal de lese og tolke litteratur i skolen? Slike spørsmål står sentralt i denne boken. Og det er et imponerende og kunnskapsrikt verk, med grunnlag i forfatternes erfaring med og forskning på norskfaget. I tillegg preges den av forfatternes engasjement for norskfagets fortid, nåtid og fremtid.

Boken er bygget opp av sju kapitler, som kartlegger norskfagets litterære kanon fra om lag 1800 og frem til i dag. Særlig vektlegges litteraturutvalg for ungdomstrinn og videregående skole. Gjennom kapitlene føres leseren gjennom de store linjene av fag-, utdannings- og skolehistorie, i dialog med andre kulturhistoriske forhold. Samtidig blir det klart at de store linjene utgjøres av et mylder av små hendelser, enkeltutgivelser, debatter og anekdoter.

Historiske fremstillinger kan bli ugjennomtrengelige og lite levende – «slik var det, ferdig med det». Men historien om norskfaget og dets kanon er ikke ferdig fortalt, og den griper direkte inn i det vi driver med nå og det vi kommer til å drive med i fremtiden. Derfor må også historien fortelles på nytt, på nye måter, slik denne boken gjør – enten det er gjennom å vise hvordan lesebokredaktørers fagideologi preger tekstutvalg, eller det er å vise hvordan den brennaktuelle konfliktlinjen mellom lesing som ferdighet og opplevelse også er eldgammel. Når historien fortelles på nytt fra et nytt utgangspunkt i tid og rom, får nye lesere, lærere, studenter og forskere ikke bare en mulighet til å holde kunnskapen om kanon i hevd, men også å finne sin vei inn i historien og reflektere over sin egen forståelse av hva god litteratur er, hvilke tekster som fortsetter å være relevante og som stadig makter å treffe noe i oss i en omskiftelig verden og kanskje til og med inspirere oss til selv å gjøre noe.

God lesing!

For bokredaksjonen i LNU

Ola Harstad

Avbestillingsfrist er 21. juni. For avbestilling, send en e-post til lnu@fagbokforlaget.no, svar “avbestill” på medlemsbrevet, eller registrer avbestilling her: https://www.norskundervisning.no/norskbokklubben

Print Friendly and PDF
Norsklæraren 2-22

Norsklæraren 2-22

Åpent brev om eksamen i norsk fra LNU til Utdanningsdirektoratet