Ny lærebok til høsten? Norsklæreren hjelper deg!

Ny lærebok til høsten? Norsklæreren hjelper deg!

Til høsten skjer det - de nye læreplanene rulles ut. Og med nye læreplaner kommer også nye læreverk. I løpet av våren skal nok de fleste norskavdelinger og faglag diskutere hvilket læreverk de ønsker til elevene sine i årene som kommer. Men hva skal de velge? Hva kjennetegner egentlig en god lærebok? Hva passer best til ulike elevgrupper? I Norsklæreren #2-20 som kommer i månedskiftet mai/juni, trykker vi tekster som forhåpentligvis vil gjøre valget enklere.

For å hjelpe oss med å ta valget, har vi fått Dagrun Skjelbred med på laget! Hun har i en årrekke forsket på lærebøker og vil gi Norsklærerens lesere innsikt i hva som faktisk kjennetegner god kvalitet i læremidler. Kanskje får du noen konkrete tips til hva du skal se etter og hvordan du kan sammenlikne læreverk fra ulike forlag?

I tillegg vil du i Norsklæreren #2-20 finne utvidet annonsørinnhold fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Hvert forlag får 4 sider i bladet til å gi en fyldig innføring i hvilke kvaliteter læreverkene deres har. Klarer du ikke helt å vente til månedsskiftet mai/juni med å orientere deg i lærebokjungelen? Da anbefaler vi deg å se nærmere på disse lenke fra forlagene.


Aschehougs læreverk for videregående skole og ungdomstrinnet:


Cappelen Damms læreverk for videregående skole og ungdomstrinnet:


Fagbokforlagets læreverk for videregående skole og ungdomstrinnet:

Les mer om Intertekst og Intertekst essens her: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Intertekst

Les om Synopsis her: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Synopsis

I 2021 kommer også Norskboka, les om den her: https://www.fagbokforlaget.no/Verk/NORSKBOKA


Gyldendals læreverk for videregående skole og ungdomstrinnet:

Les mer om Appell her: https://www.gyldendal.no/vgs/Appell

Les mer om Kontekst her: https://www.gyldendal.no/grs/Kontekst2

Print Friendly and PDF

Åttende foredrag i vårens digitale dugnadskonferanse. Ida Lodding Gabrielsen: Hva vil vi egentlig med skjønnlitteratur i norskundervisningen?

Sjuende foredrag i vårens digitale dugnadskonferanse. Nina Goga: Hva gjør vi med tekstutvalget når norskfaget skal være med å utvikle barn og unges bærekraftkompetanse?