Program og priser, LNU-konferansen i Tromsø 20.-21. mars, 2020 (fulltegnet)

Påmeldingsfristen har gått ut og konferansen er nå helt fulltegnet.

Program, LNU-konferansen i Tromsø 20.-21. mars, 2020. Små endringer i programmet kan forekomme.

Fredag 20. mars

09.30-10.30. Tilbud til deltagere som kommer tidlig fredag eller på torsdag: Fagbokforlaget, Cappelen Damm, Aschehoug og Gyldendal bruker 15 minutter hver på å presentere nye læreverk i norsk for videregående.

11.30-12.00. Velkomst og åpning av konferansen

12.00-12.45. Christian Bjerke: Fagfornyet norskplan - fornøyelig fornyelse eller fornyet fornøyelse? Eller begge?

Norskplanen er fagfornyet, men hva er nytt? Den planen vi har i dag er et resultat av en lang tradisjon, der noen elementer har ligget mer eller mindre fast en stund. Samtidig vil norskplanen alltid være i utvikling, vi vil nok aldri få en ferdig fagplan som varer evig. Christian Bjerke har ledet læreplangruppa som har fornyet norskfaget og skal i dette innlegget løfte frem noen fornøyelige sider både ved tidligere norskplaner og fagfornyet plan, og peke på faktorer som fører til at læreplanen i norsk blir som den blir.

12.45-13.00. Innslag fra Foreningen !les

Som del av arbeidet med Ungdommens kritikerpris har 180 elever i videregående skole siden i høst gått i dybden, utforsket og vurdert 8 skjønnlitterære bøker nominert av en jury fra Kritikerlaget. Hvordan leser ungdommene norsk samtidslitteratur? Er litteraturen aktuell? Hvilke tema fenger? Hva overrasker? Vinneren ble kåret 12. mars, og Troels Posselt fra Foreningen !les oppsummerer kåringen.

13:00-14.00. LUNSJ

14:00-14.45. Vibeke Sæther: Utenforskap, fattig og rik, porno, det underliggjørende…: Temainnganger i norskfaget for å møte fagfornyelsens krav om tekst i kontekst og dybdelæring

Hva skjer i norsktimene når elevene går fra å jobbe med tema renessanse og naturalisme til tema menneske & maskin og avmakt? Hvordan lar en temabasert tilnærming elevene gå i dybden på både samtidstekster og klassiske tekster i sin historiske kontekst? I sesjonen viser Vibeke Sæther hvordan temastruktur kan gjennomføres i klasserommet i praksis. Hun lover konkrete metoder og tekstforslag der Collett og Hamsun møter @realDonaldTrump, Ingvild Lothe og Black Mirror i tema som oppleves relevante for elevene.

14.45-15.00. Kunstnerisk innslag: Forfatter Mari Andreassen leser fra novellesamlingen Hvor lenge varer vi (2019)

15.00-15.45. Henning Howlid Wærp: Knut Hamsuns forfatterskap lest økokritisk

I dagens økologiske krise er det verdt å reflektere over oppfatningen om at fremskritt er synonymt med teknologisk utvikling, økt konsum og materiell vekst. Kanskje må vi lete etter alternativer til dette og stille spørsmål om hva det gode i livet er. Da kan det det være nyttig å vende blikket bakover for å se hva som hadde verdi tidligere, og som har gått tapt. Hvordan bør vårt forhold til natur og omgivelser være? Hamsun reflekterer over slike spørsmål i sine romaner, noe Wærp vil gi eksempler på med utgangspunkt i økokritikken. Avslutningsvis diskuterer han hvordan man kan lese Hamsuns roman Victoria økokritisk.

15.45-16.00. PAUSE

16.00-17.00. Debatt om eksamen og vurderingsformer i norskfaget

Med Kjersti Solbu, Henning Fjørtoft, Tor Egil Furevikstrand og Kjell Lars Berge om eksamen og vurderingsformer i norskfaget. Marte Blikstad-Balas leder samtalen.

17.00. INNSJEKK OG PAUSE

19.00. Kveldsarrangement

Middag, kåring av LNU-prisvinner og musikalsk innslag med duoen OPPHAV

Lørdag 21. mars

09.00-09.45. Marte Blikstad-Balas og Astrid Roe: Hva foregår i norsktimene?

Mange mener mye om hva norsklærerne burde gjøre, men få har undersøkt hva de faktisk gjør. I dette foredraget diskuterer Astrid Roe og Marte Blikstad-Balas funnene fra en av de største klasseromsstudiene i norskfaget - LISA-studien - der forskerne filmet en uke med undervisning på åttende trinn i 47 ulike klasser. De løfter frem noen positive tendenser på tvers av klasserom, men vil også utfordre lærere i både grunnskole og vgs på hva vi egentlig vil med faget norsk og hva slags undervisning vi burde ha mer av.

09.45-10.00. PAUSE (OG UTSJEKK)

10.00-10.45. Fagdidaktisk påfyll I, parallellsesjoner

1.       Irmelin Kjelaas: Fagfornyelsen og det flerspråklige klasserommet

I dette innlegget tar Kjelaas for seg de to læreplanene i norsk for språklige minoriteter; Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og Læreplan i norsk for elever med kort botid – videregående botid. Der den første planen har som mål å utvikle elevenes grunnleggende språkferdigheter i norsk gjennom arbeid med ulike fag, skal den andre primært ivareta elevens norskfaglige utvikling på videregående nivå. Hvilke muligheter og utfordringer gir dette i klasserommet? Hvordan kan planene forstås og brukes på hensiktsmessige måter? Med en stadig høyere andel nyankomne minoritetselever i videregående opplæring, og særlig på yrkesfaglige utdanningsprogram, er dette to svært aktuelle planer å kjenne til.

2.       Astrid Syse Talsethagen: Djupt og grunnleggjande norskfagleg

I fagfornyinga er djupnelæring eit heilt sentralt omgrep. Men kva betyr det eigentleg, og kva inneber det for norskfaget? I denne parallellsesjonen prøver føredragshaldaren å koke det komplekse omgrepet ned til ti konkrete bod for god djupnelæring. Korleis kan vi, med kanskje nokså enkle grep, verkeleg få til ei fagfornying i 2020, der vi likevel held fast på det som er djupt og grunnleggjande norskfagleg?

10.45-11.00. PAUSE (OG UTSJEKK)

11.00-11.45: Fagdidaktisk påfyll II, parallellsesjoner

1.       Jostein Saxegaard: Å tenke med tekster – om essay som undervisningsmetode

Egentlig er det ganske innlysende: Det er vanskelig for å elever å skrive gode essay dersom de overlates til seg selv med et tomt dokument, en vag idé og en knapp tidsfrist. Gode essay forutsetter godt forarbeid. Men hvordan kan de forberede seg? Hvordan kan man hjelpe dem å bygge opp en god sjangerforståelse og et godt materialforråd før de går i gang med selve skrivingen? I denne presentasjonen vil Jostein Saxegaard dele erfaringer og praktiske tips for prosessorientert arbeid med essay i klasserommet. 

2.       Ida Seljeseth: Retorikk som ytringsverktøy

Det er moro å bruke retorikken til å analysere reklametekst og politiske taler, men det er først når vi bruker den til å skape egne ytringer at den blir ordentlig nyttig i et medborgerperpektiv. I dette innlegget redegjør Seljeseth for konseptet retorisk medborgerskap og diskuterer hvordan retorikken kan brukes som et verktøy for elevene når de produserer ytringer, og for lærere når de vurderer dem.

3.       Cecilie Bach: Hvordan kan noe så kort være dypt?

Kortsvaret er en sjanger hvor elevene skal formulere seg presist og sammenhengende om et spesifikt faglig emne. Til eksamen har de 250 ord til rådighet når de skal vise sin norskfaglige kompetanse i en «ukjent» sammenheng. Den ukjente sammenhengen er det fremmede tekstvedlegget som skal forstås gjennom bruk av ulike strategier og verktøy. Disse strategiene og verktøyene må være dyplært om eleven skal lykkes. Bach går gjennom eksempler på kortsvarsmetodikk, alle med utgangspunkt i kindereggmetoden; noe søtt, en lite nedbrytbar beholder og et overkommelig puslespill.

11.45-12.00. PAUSE OG UTSJEKK

12.00. Forfatter Bår Stenvik: Om ny teknologi og klassiske fortellinger

Vi lever i en tid da science fiction definerer virkeligheten. Vitenskapsmenn og teknologigründere advarer om kunstig intelligens som styrer livene våre, og kommentatorer krangler om hvorvidt vi lever i Brave New World. De klassiske fortellingene om teknologi gir oss ikke bare et vokabular for å snakke om endringene vi går gjennom. De har også vært inspirerende for de som lager teknologien. Men hvilke fortellinger gir oss best forståelse for hva som skjer rundt oss, og
hvordan kan de forme framtida?

12.45-13.00. Avslutning

13.00-14.00: LUNSJ OG UTSJEKK

Konferansepriser, ulike alternativ

(Priser i parentes er inkludert mva.)

A. Konferanse begge dager med festmiddag og overnatting i enkeltrom:

LNU-medlem: 3788,- (4668,-)

Ikke LNU-medlem: 4288,- (5293,-)

B. Konferanse begge dager med festmiddag og overnatting i dobbeltrom:

LNU-medlem: 3550,- (4402,-)

Ikke LNU-medlem: 4050,- (5027,-)

C. Konferanse begge dager med festmiddag, uten overnatting:

LNU-medlem: 3198,- (3998,-)

Ikke LNU-medlem: 3698,- (4623,-)

D. Konferanse fredag med festmiddag:

LNU-medlem: 1875,- (2344,-)

Ikke LNU-medlem: 2125,- (2656,-)

E. Konferanse begge dager uten festmiddag, uten overnatting:  

LNU-medlem: 2746,- (3433,-)

Ikke LNU-medlem: 3246,- (4058,- inkl.)

F. Konferanse én dag uten festmiddag, uten overnatting:

LNU-medlem: 1423,- (1779,-)

Ikke LNU-medlem: 1673,- (2091,-)

Ekstra overnatting, enkeltrom:

Enkeltrom: 964,- (1090,-)

Ekstra overnatting, dobbeltrom:

Dobbeltrom: 522,- pr. pers. (595,-)

Bilde,_skjermdump_av_konferanseannonsen.png
Print Friendly and PDF
Anna Ruth Grüters: SKAM i Norden – en medieøkologisk og flerspråklig begivenhet

Anna Ruth Grüters: SKAM i Norden – en medieøkologisk og flerspråklig begivenhet

Per Henning Uppstad og Erin McTigue: Spelereglar for digitale lesespel

Per Henning Uppstad og Erin McTigue: Spelereglar for digitale lesespel