Spilleregler for digitale lesespill



Som en liten påskegodbit til medlemmer og ikke-medlemmer, legger vi ut en åpent tilgjengelig artikkel om lesing i barneskolen – nærmere bestemt lesing og bruk av digitale lesespill. Artikkelen er skrevet av Erin McTigue og Per Henning Uppstad, og er en forkortet og oversatt versjon av  den vitenskapelige artikkelen «Getting serious about serious games» som ble publisert i The Reading teacher 2018. Begge artikkelforfatterne er tilknyttet Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, og i artikkelen både knuser de myter rundt barns leseforståelse og bruk av digitale lesespill og de gir konkrete råd og tips til hvordan lærere kan arbeide for å legge til rette for best mulig bruk av digitale spill for å fremme lesing i klasserommet.

Spelereglar for digitale lesespel

Foto: E. Tønnessen

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste utgave av Norsklæreren

Norsklæreren #1-19

Denne utgaven av Norsklæreren har fagfornyelsen som tema. Du kan blant annet lese om modelltekster og språkhistoriens plass i de foreløpige utkaste...

Siste utgivelse i Norskbokklubben

Litterasitet og flerspråklighet – muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning

Hvordan kan vi lykkes i opplæringen av flerspråklige barn og unge? I denne boka behandler forfatterne temaer knyttet til lesing, skriving og muntlig...