Teksttyper versus sjangere: fra sjangerformalisme til sjangeranarki? Se filmen fra seminaret!



Teksttyper_retta

Seminar om teksttypebegrepet i norskfaget. Se filmen fra seminaret som LNU arrangerte 10. september.Temaet ble belyst fra ulike hold: norsklærerne og sensorene (Celia Berg), utdanningsdirektoratet (Bente Heian), skrivesenteret (Arne Johannes Aasen) og lærerutdanningen (Marte Blikstad-Balas). Seminaret ble avsluttet med en debatt med innspill fra publikum. 

Hva er en kreativ tekst? Hva ber vi om når elevene skal skrive en informativ tekst, slik de gjorde på eksamen nå i vår? Hva sier skriveforskningen om teksttyper? Hvorfor innførte vi egentlig begrepet i læreplanen? Er sjangrene helt ute? Blir elevene bedre til å skrive med de nye teksttypeoppgavene?

Under finner du også PP-presentasjonene til foredragsholderne:

Presentasjonen til Celia Berg (norsklektor og sensor): Celia Berg

Presentasjonen til Bente Heian (avd. for læreplanutvikling, Utdanningsdirektoratet): Bente Heian

Presentasjonen til Arne Johannes Aasen (senterleder ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skoleforsking): Arne Johannes Aasen

Presentasjonen til Marte Blikstad-Balas (Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO): Marte Blikstad- Balas

 

 

4 kommentarer

  1. Ivar K, Iversby

    Hei!
    Det kunne være greit å se på eksamensoppgaver som er gitt og diskutere dem. Slik det er nå, synes vi oppgaveformen vinglær fælt. Det er vanskelig å legge opp undervisningen. Sist skulle man f.eks. skrive en svært kort tekst, inspirert av en twitternovelle. Dette var nytt og vanskelig å vurdere. En oppgave var å kommentere en 12-årings blogg. Mer oppgave for en lærer i barneskolen. I det hele tatt spriker det altfor mye. Det virker som man er ute etter å ta elevene og lærerne. Ikke meningsfulle oppgaver for elevene. Frutrerende for alle når man heller ikke følger læreplanen i norsk ordentlig i forhold til kreativ, reflekterende, osv. Klar årsak til svake resultater. I tillegg til at det å skrive tre gode tekster i løpet av 5 timer gjør det svært stressende og vanskelïg for elevene. Særlig når de tre er på sidemål.

    • Benedicte Eyde

      Hei. Jeg er enig med deg at dette virker uforutsigbart og for krevende. Det bør være sammenheng mellom læreplanen og oppgavene elevene får på eksamen, og man bør kunne forberede elevene til eksamen med en viss forutsigbarhet. Det er mulig at også Utdanningsdirektoratet sliter med å finne ut hva de vil med de nye teksttypeoppgavene. Disse problemene bør de uansett få tydelig tilbakemelding om. Kanskje kan Bente Heian fra Udir. si noe om det på seminaret, og eventuelt ta imot innspillene dine. Kom på seminaret! Hilsen Benedicte, LNU.

  2. Benedicte Eyde

    Hei
    Vi har slitt med mange lenker som ikke fungerer siste tiden. Beklager dette. Jeg skal sjekke det og se hva jeg kan gjøre så fort som mulig.

    Hilsen Benedicte, LNU