Fag og fagpolitikk

Norskfaget er en mangfoldig helhet. LNU vil arbeide for de tradisjonelle verdiene faget står for, men også for at faget blir tilpassa den moderne tida og fornya i samsvar med utviklinga innenfor relevante forskingsdisipliner.

Vi samarbeider med likesinnede organisasjoner i inn- og utland, primært i Norden, og arbeider for økt forståelse av nabospråkene. LNU vil styrke norsk som andrespråk og støtte opp om morsmålsundervisning i ulike minoritetsspråk. Laget har full respekt for samisk som nasjonalspråk.

Utvalgte høringssvar:
2005: LNUs høringsuttalelse til LK06, levert 2005

Revidert læreplan 2013:

LNU-styrets høringsuttalelse til revidert læreplan, levert 2013
LNU-styrets høringsuttalelse til revidert læreplan, levert 2013

Ludvigsenrapporten 2015:

LNUs høringsuttalelse til NOU 2015-8. Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser, levert 2015

Arbeid med ny overordnet del av læreplanen, kjerneelement og revidering av læreplanene 2017:

Høringssvar fra LNU til utkast til ny overordnet del av læreplanen 2017

Høringssvar fra LNU til første utkast til kjerneelementer i norskfaget 2017

LNUs sakprosasatsing, 2009-2010:
LNUs sakprosakanon
Sakprosa i skolen (bok)
Nettressurser til Sakprosa i skolen
Ingen naken dame på forsiden (bok)

Siste utgave av Norsklæreren

Norsklæreren #1-18

I årets første nummer kan du lese en oppsummering av bokåret av Kristian Wiese. Du kan lese om katastrofe-litteratur i skolen av Samiolow. Hvor ble...

Siste utgivelse i Norskbokklubben

Norskfaget mellom fortid og framtid – scene og offentlighet

Hva skal kjennetegne framtidas norskfag? I denne perspektivutvidende boka diskuterer Jon Smidt fagets muligheter og verdi. Didaktiske refleksjoner er ...